fredag 29. april 2011

Bortkasta plakater

For noen dager siden skreiv jeg litt om å kjede seg på konserter. Dette handler om noe av det samme, nemlig hvorfor det kommer så få mennesker på konsertene våre. 


Jeg fant denne plakaten på nettet i dag. Kongsvinger Blanda Kor fyller 35 år og skal ha jubileumskonsert i mai. 


Det eneste denne plakaten forteller meg er hvem, hvor og når. Den forteller ingenting om hva jeg får høre.


Noen ganger får jeg lyst til å gå på konsert bare ved å vite hvem som skal synge. Ser jeg en plakat som sier at Anna Netrebko skal synge i Oslo, får jeg lyst til å gå på konserten og høre henne. Slik ville jeg også reagert hvis JJ Cale hadde stått på plakaten. Jeg er fan av Netrebko og Cale. Anna Netrebko er en av de flotteste sopraner som noensinne har satt foten på et operapodium. JJ Cale er den kuleste singer-songwriter Oklahoma har produsert. Enhver som påstår noe annet er teit.


De færreste amatørkor har en horde av fans slik som Netrebko og Cale og mange andre stjerner innafor både klassisk og rytmisk musikk har. Det er ingen som blir sett på som teit om de ikke mener at koret ditt er Guds gave til konsertgjengere. Likevel oppfører vi oss av og til som om navnet vårt er nok til å få folk til å legge seg i soveposekø utafor biblioteket, kirka eller kulturhuset.


Jeg veit at Kongsvinger Blanda Kor har gjort mye flott musikk. Og jeg kan tenke meg at de har en viss tilhengerskare. Men denne plakaten er et så godt eksempel at jeg klarte ikke unngå å bruke den. 


For Norge er en nasjon av ikke-konsertgjengere. Selv de fleste som selv spiller i korps eller synger i kor går sjelden på konserter med andre korps og kor enn sitt eget. Det er uhørvelig mange som spiller i korps i Vestfold. Men de fleste av dem går ikke på konsertene til Kongelige Norske Marines Musikkorps, selv om det er et profesjonelt, dritlekkert ensemble. Det er vanvittig mange som synger i kor i Oslo. Likevel lot de fleste av dem være å høre Eric Ericsons Kammarkör sist de ga en konsert i byen. Jeg tror ikke det holder å si "konsert" for å få folk ut av sofakroken. Det skal mer til.


De som helt sikkert kommer på konsertene våre er slektninger, venner og kolleger som vi klarer å prakke konsertbilletter på. Og de kommer uansett om vi henger opp plakater eller lar det være. Det er ikke konsertplakatene som får dem til å komme, det er sangerne selv som markedsfører konserten, og som blir sure hvis de ikke kommer.


Hvis det er slekt og venner vi ønsker å synge for, kan vi med andre ord spare oss den tid og de kroner det koster oss å lage plakater og annonser. Det sier seg selv. Plakatene og annonsene må derfor ha ei anna målgruppe. Det må være de som ikke kjenner en av sangerne og som ikke er av samme hus og ætt som dem. 


Og da må vi fortelle noe annet enn navnet på koret og hvor konserten skal finne sted. Jeg går gjerne og hører et kor synge repertoar som jeg liker eller er nysgjerrig på. Men da må de pinadø fortelle meg at det er det de skal synge. Det er ikke snakk om at jeg kjøper billett til en konsert hvis jeg ikke veit hva slags musikk jeg får høre. 



Her ser du en annen konsertplakat som annonserer en konsert som ble holdt 8. og 9. april.


Kongsberg Blandede Kor forteller meg hva jeg kan forvente å høre dersom jeg går på konserten deres. På denne plakaten er det fokus på repertoaret. Hvis jeg liker MGP-sanger, kan jeg gå og høre konserten. Hvis jeg ikke liker MGP kan jeg finne på noe annet den kvelden. 


Hvis du bor sammen med en av sangerne i Kongsberg Blandede kor, vil du sannsynligvis gå på konserten deres. Hvis du bor sammen med en av sangerne i Kongsvinger Blanda Kor, vil du trolig gå på deres konsert. 


Men hvis du ikke kjenner noen av korene fra før tror  jeg altså at plakaten fra Kongsberg kan friste deg på en måte som plakaten fra Kongsvinger ikke klarer. Hvis du ikke liker MGP, kan selvsagt Kongsberg-plakaten få deg til å takke din skaper for at du ble advart på forhånd. Men uansett får den plakaten deg til å vite mer enn at det er et kor som skal synge, hvor de skal synge og når det skjer. Den er mye mer informativ. Den forteller noe om akkurat det som skjer på konserter - at du får høre musikk. 


Nå er det to uker til Kongsvinger Blanda Kor skal ha konserten sin. Jeg gratulerer koret med 35-årsjubileet, og håper det kommer mange mennesker til Kongsvinger bibliotek den 14. mai. Men jeg tror ikke at konsertplakaten som jeg fant på nettet er årsaken dersom det blir stinn brakke. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar