tirsdag 12. april 2011

La sangerne pynte seg

Det tok meg mange år å innse at damer liker å pynte seg, også når de synger konserter. Dette gjelder selvsagt ikke alle damer, og det er også mange menn som liker å pynte seg.
Selv kler jeg meg uformelt, og har alltid gjort det. Det var først sommeren 2010 at det gikk opp for meg at ikke alle i hele verden helst vil framføre musikk i teskjorte og olabukse. Da dirigere jeg et prosjekt for unge sangere på en festival i Tyskland, og dagen før vi skulle framføre musikken spurte noen sangere meg om de kunne få lov til å pynte seg til konserten. Jeg blei overraska over reaksjonen deres da de hadde fått lov til å hente fram korte skjørt og høye hæler. Ikke bare så de flotte ut. De sang flottere også. Seinere har jeg erfart det samme. Mange amatørsangere yter mer når de får lov til å kle seg til fest før de skal synge offentlig.
Fra nå av skal jeg alltid oppfordre sangere til å pynte seg når jeg dirigerer sammensatte grupper.
Men det kan gjøre underverker i faste ensembler også. I går hadde jeg konsert med ConVita, et blandakor som på Romerike. På denne konserten hadde sangerne kledd seg så glitrende som mulig. De hadde til og med hyra inn to frisører som stelte håret deres før konserten. Du kan se noen av sangerne på bildet som ble tatt på konserten i går. Jeg var redd for at all pynting, stelling og sminking skulle ta fokus vekk fra sangen, men neida - de sang flottere enn jeg hadde turt håpe på. Jeg gleder meg til å prøve det ut med andre kor.

Follow my blog with Bloglovin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar